وب سایت تخصصی ایمونولوژی

وب سایت تخصصی ایمونولوژی

هدف این وب سایت معرفی رشته ایمونولوژی برای عموم دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی وپرداختن به گوشه هایی از علم وسیع ایمونولوژی است
وب سایت تخصصی ایمونولوژی

وب سایت تخصصی ایمونولوژی

هدف این وب سایت معرفی رشته ایمونولوژی برای عموم دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی وپرداختن به گوشه هایی از علم وسیع ایمونولوژی است

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

مجلات ایرانی نمایه شده در ISI

 

 

1. APPLIED ENTOMOLOGY AND PHYTOPATHOLOGY

Annual

ISSN: 1026-5007

PLANT PESTS & DISEASES RESEARCH INST, CHAMRAN PARK WAY, TABNAK AVE. NO: 1-2, P. O. BOX

1454, TEHRAN, IRAN, 00000

1. Zoological Record

 

2.  ARCHIVES OF IRANIAN MEDICINE 

Quarterly

ISSN: 1029-2977

ACAD MEDICAL SCIENCES I R IRAN, PO BOX 19395-5655, TEHRAN, IRAN, 00000

1.      Science Citation Index Expanded

 

  3.  ARCHIVES OF RAZI INSTITUTE

Quarterly

ISSN: 0365-3439

RAZI VACCINE & SERUM RES INST, PO BOX 31975 148, KARAJ, IRAN, 00000

1.      Zoological Record

4AVICENNA JOURNAL OF MEDICAL BIOTECHNOLOGY

Quarterly

ISSN: 1561-4921

AVICENNA RES INST, NO 2 & 3, SHABO ALLEY, ST NO 18, VELENJAK AVE, YEMEN ST, SHAHEED CHAMRAN EXPWY,  TEHRAN, IRAN, 19857-43413

5. BANACH JOURNAL OF MATHEMATICAL ANALYSIS 

Semiannual

ISSN: 1735-8787

BANACH MATHEMATICAL RESEARCH GROUP, PO BOX 1113, MASHHAD, IRAN, 91775

1.    Science Citation Index Expanded

2.    Current Contents - Physical, Chemical & Earth Sciences

6. BULLETIN OF THE IRANIAN MATHEMATICAL SOCIETY 

Semiannual 

ادامه مطلب ...

دانلود مجله Nature Reviews- Immunology و Nature Biotechnology

دانلود مجله Nature Reviews- Immunology و Nature Biotechnology

دارای ایمپکت فاکتور 30 (IF=30)

homecover_10.gif      homecover.gif      journal_cover201402.jpg     journal_cover201401.jpg

برای دانلود بر روی نام مجله کلیک کنید

Nature Reviews- Immunology

February 2014 Vol 14 No 2 

  January 2014 Vol 14 No 1

Nature Biotechnology

Jan 2014 

Dec 2013

سیستم ایمنی و انگل ها



سیستم ایمنی و انگل ها



پاسخ ایمنی به انگلهای کرمی ناشی از فعال شدن TH2 و تولیدIgE  و همچنین فعال شدن ائوزینوفیل ها است. IgE از طرفی به سطح انگل وصل می شود و از طرفی به ماست سل وصل می شود و باعث تخلیه محتویات آن می شود.ائوزینوفیلها نیز محتویات خود را روی انگلها تخلیه می کنند.هیستامینی ترشح شده از ماست سل ها نیز در فعال شدن ائوزینوفیل ها نقش دارند.

پوست غیر شکسته ی بساری از حیوانات یک سد خوب در برابر هجوم ارگانیسم های مهاجم است.این سد ممکن است محکـم و شاخـی باشد مانند مـهره داران خشکی یا مـمکن است نرم باشد مانند نرم تنان. پوست های نرم خارجی معمولا با لایه ای از مخـاط که نرم می کند پوـست را پوشـانده می شوند و این کمـک می کند به دور کردن ذرات خارجـی از آن.در تـرشـحات بدن مـهره داران مواد ضـد میکروبـی متنـوعی وجـود دارند.دفـاع شیمیایی بسیاری از مهره داران شامل ph پایین درمعده و واژینال وآنزیمهای ترشح کننده ی دستگاه گوارشی است.لایه های داخلی دستگاه گوارش و تنفسی با مخاط پوشـانده می شوند که شـامل  مواد ضد انـگلی از قبیل IGA و لیزوزیم است. IGA گروهی از پادتن ها هستند که می توانند به راحتی از سد سلولها بگذرند و عامل حفاظتی مهمی هستند در مخـاط روده.IGA همچنـین در بزاق و عرق وجود دارد.لیزوزیم آنزیمی است که به دیواره بسیاری از باکتری ها حمله می کند.سلولهای مختلف شامل آنهایی که درگیرهستند در به دست آوردن پاسخ ایمنی، ترکیبات محافظت کننده آزاد می کنند.گروهی ازگلیکو پروتئین ها که دارای وزن مولکولی اندک  به نام اینـترفرون هسـتند به وسیله سلول های یوکاریوتی مختلف در واکـنش به تهاجم انگـل های درون سلولی و دیگر محرک ها آزاد می شوند. فاکتور نکـروز تومور هم عمـدتا توسط سلول هایی که ماکروفاژ نامـیده می شوند تولـید می شوند (در زیر بررسی می شود).TNF یک میانجی عمده التهاب است و در غلظـت های کافی سبب بروز تب می شود.تب در پسـتانداران یکی از نـشانه های عمده عفونت است.نقش حفاظتی تب نا معلوم مانده،اما دماهای بالای بدن ممکن است ویروس های خاص و باکتریها را از بین ببرد.

 در روده بسیاری از جانوران جمعیتی از باکتری هایی که به نظر نمی رسد مکانـیسم های دفاعی میزبان به آنها آسیب برساند وجود دارد.آنها هیچ پاسخ دفاعی محافظـت کننده ای ندارند.در حقیقت باکتری های معمولی  روده های مهـره داران از ایجـاد بیـماری جلوگـیری می کـنند.مـواد موجود در شـیر انسان معمولی می تـواند پروتوزوئرهای روده را بکشد،از قبیل زیاردیا لامبیلا و آنتامبا هیستولی کا(1, 2). وجود این مواد ممکن است در محافظـت نوزادان در برابر هجـوم آنها و دیگر عفـونت ها مهم باشد.عناصـر ضد میـکروبی در شیر انسان شامل لیزوزیم،IGA ، اینترفرون و لکوسـیت ها سلول های خونی سفید، می باشند. بعضی از انواع پستـانداران کاملا یا تا حدی به عفونت های انگلی از قبیل شیستو زومامانسونی و دیگران می باشند.بدون میانجی گری با پادتن ها، ماکروفاژهای بیشتر گونه های مقاوم(موش، گینه، خوک، خرگوش) شیستو زومامانسونی های نوزاد را می کشند اما ماکروفـاژهای گونه های حسـاس این طور نیست. مکمل ها یک سری آنزیم هایی هستند که فعال می شوند به دنبال پاسخ میزبان در برابر هجوم موجودات. فعالیتهای آنزیم های مکمل با روش های کلاسیک(به این اسم نامگذاری شد پون آن اولین بود که کشف شد)به پادتن های ثابت وابسته است و یک مکانیسم موثر در بست آوردن پاسخ های ایمنی بعدی است.فعالیت کردن مکمـلها دربرابر هـجوم باکـتریـها و بعضی قارچ ها مهـم است.برخی مکمل ها دارای روش های کلاسـیک و برخی روش های دیگرند اما نه همه ی آنها.در دیگر روش ها اولین جزء خود به خود در خون فعال می شود و در خون به سطح سلول ها می پیوندد.این رویـداد مجموعه ای ازفعالیـت ها که در نهـایت نـتیجه آنها تجزیه سلول ها می باشد را آغاز میکند.سـلول های میزبان با روش های دیگـر تجزیه نمی شوند.زیرا پروتئـین های تنظیم کننده سریعا اولین جزء ازاجزا را زمانی که به سلول ها ی میزبان می پیوندند غیرفعال می کنند اما در مورد سلول های خارجی چنین نیست.

ترکیبات بکار رفته در دفاع سلولی علیه انگل ها:

برای دفاع در برابر یک مهاجم سلول های میزبان باید سلول های غیر خودی را تشخیص دهند.آنها باید غیر خودی ها را تشـخیص دهند.بیگانه خواری غـیر خودی بودن را نـشان می دهد اما آن به عـنوان فراینـدی که سلول های پیر و مواد زاید سلولی را نابود می کند خدمت می کند.بیگانه خواری تقریبا در تمام پر سلولی ها رخ می دهد و در بیساری از تک سلولی ها یک مکانیـسم تغذیـه ای محـسوب می شود.سلولی که این توانایی را دارد یک فاگوسیـت است.فاگوسیـت یک ذره را در یک حفره از غـشای سلولی فرو می برد.حفره کوچک می شـود و ذره وارد واکوئـل می شود و سـپس وارد سلـول می شود. و دیگر واکـوئل های سـیتو پلاسمی که لـیزوزوم نامیده می شوند به واکوئل حاوی ذره می پیـوندند و آنزیم های گوارشی به درون آن وارد می کنند. لیزوزوم های بسیاری از فاگوسیت ها همچنین دارای آنزیم هایی هستند که مواد سمی تولید شده در سلول را کاتالیز می کنند و مواد واسطه اکسیژنی فعال(ROLS) و مواد واسطه نیتروژنی فعال(RNIS) می باشند. مثال برای ROLS رادیکال های سوپر اکسید (-O2)،آب اکسیژنه(H2O2)،اکسیژن تک(O2) و رادیکال هیدروکسیل ((OH و مثال برای مواد RNIS شامل اکسید نـیتریک ( (NOو فرم اکسید سده آن نیتریت (NO2-) ونیترات (NO3) می باشد.همه ی این مواد واسطه دارای قوه ی سمیت هستند و موجودات وانگل ها را از بین می برند(3).



رفرنس ها:

1.       Michels PA, Avilan L. The NAD+ metabolism of Leishmania, notably the enzyme nicotinamidase involved in NAD+ salvage, offers prospects for development of anti-parasite chemotherapy. Molecular microbiology. 2011;82(1):4-8.


2.       Khardori N. Host-parasite interaction in fungal infections. European journal of clinical microbiology & infectious diseases : official publication of the European Society of Clinical Microbiology. 1989;8(4):331-51.


3.       Rajapakse R, Uring-Lambert B, Andarawewa KL, Rajapakse RP, Abou-Bacar A, Marcellin L, et al. 1,25(OH)2D3 inhibits in vitro and in vivo intracellular growth of apicomplexan parasite Toxoplasma gondii. The Journal of steroid biochemistry and molecular biology. 2007;103(3-5):811-4.



تفسیر نتایج تست‌های هپاتیت B به روش سرولوژی


تفسیر نتایج تست‌های هپاتیت B به روش سرولوژی


تست‌های سرولوژیک هپاتیت B شامل بررسی و اندازه‌گیری چند آنتی‌ژن و آنتی‌بادی اختصاصی HBV می‌باشد، ''مارکر''های مختلف بتنهایی و یا بصورت ترکیبی از تست‌ها در این ارزیابی قابل‌استفاده‌اند. از این مارکرها (تست‌ها) جهت تعیین مراحل عفونت HBV، حاد یا مزمن بودن آن، ایمن بودن یا حساس بودن بیمار نسبت به ویروس و اینکه آیا این ایمنی ناشی ار عفونت قبلی است یا به دلیل واکسیناسیون استفاده می‌شود.

HBs Ag

این آنتی‌ژن پروتئینی است در سطح ویروس هپاتیت B و در طی عفونت‌های حاد یا مزمن در مقادیر بالایی در سرم وجود دارد و قابل شناسایی است. وجودHBs Agنشان‌دهنده آن است که شخص منتقل‌کننده عفونت است (infectious). بدن بطور طبیعی و به‌عنوان قسمتی از یک پاسخ ایمنی علیه HBs Ag آنتی‌بادی تولید می‌کند. آنتی‌ژن سطحی (HBs Ag) در تولید واکسن هپاتیت B کاربرد دارد.

Anti-HBs

وجود آنتی HBs معمولاً بعنوان نشانه بهبودی و مصونیت در برابر هپاتیت B تفسیر می‌شود. همچنین این آنتی‌بادی در شخصی که بطور موفق علیه هپاتیت B واکسینه شده تولید می‌گردد.

Total anti-HBc

این آنتی‌بادی همزمان با بروز علائم بیماری در هپاتیت B حاد در بدن ظاهر می‌شود و برای تمام عمر باقی می‌ماند. وجود آن نشان‌دهنده عفونت قبلی و یا عفونت در حال حاضر، بدون مشخص کردن زمان عفونت می‌باشد.

IgM anti-HBc

مثبت بودن آن نشان‌دهنده عفونت اخیر با هپاتیت B می‌باشد (کمتر از 6 ماه) و وجود آن یعنی عفونت حاد