وب سایت تخصصی ایمونولوژی

وب سایت تخصصی ایمونولوژی

هدف این وب سایت معرفی رشته ایمونولوژی برای عموم دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی وپرداختن به گوشه هایی از علم وسیع ایمونولوژی است
وب سایت تخصصی ایمونولوژی

وب سایت تخصصی ایمونولوژی

هدف این وب سایت معرفی رشته ایمونولوژی برای عموم دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی وپرداختن به گوشه هایی از علم وسیع ایمونولوژی است

Bispecific Antibodies

Bispecific Antibodies (BsAb(

این نوع آنتی بادی میتواند به طور همزمان با دو آنتی ژن واکنش دهد. مثلا نوعی از آن می تواند از یک طرف به کمپلکس CD3 و از طرف دیگر به آنتی ژن مورد نظر روی سلول هدف وصل شود و از این طریق واسطه اتصال سول T به سلول هدف (که مثلا میتواند یک سلول سرطانی باشد) میشوند، ودر نتیجه سیگنال به لنفوسیت T منتقل میشود واین کار باعث میشود که  سلول T به صورت هدفمند و موضعی باعث حذف سلول هدف میشود(1, 2).

به طور کل Bispecific  دارای زنجیره های سبک و سنگین است که از دو مولکول آنتی بادی مونوکلونال متمایز با اختصاصیت آنتی ژنی متفاوت تشکیل شده که این دو مولکول آنتی بادی مونو کلونال توسط 

  Bispecific Antibodies (BsAb(

این نوع آنتی بادی میتواند به طور همزمان با دو آنتی ژن واکنش دهد. مثلا نوعی از آن می تواند از یک طرف به کمپلکس CD3 و از طرف دیگر به آنتی ژن مورد نظر روی سلول هدف وصل شود و از این طریق واسطه اتصال سول T به سلول هدف (که مثلا میتواند یک سلول سرطانی باشد) میشوند، ودر نتیجه سیگنال به لنفوسیت T منتقل میشود واین کار باعث میشود که  سلول T به صورت هدفمند و موضعی باعث حذف سلول هدف میشود(12).

به طور کل Bispecific  دارای زنجیره های سبک و سنگین است که از دو مولکول آنتی بادی مونوکلونال متمایز با اختصاصیت آنتی ژنی متفاوت تشکیل شده که این دو مولکول آنتی بادی مونو کلونال توسط یک ناحیه لولا انعطاف پذیر به هم متصل شده اند(3).

 

آنتی بادی های  Bispecific یا همان BsAb  قدرت بالقوه ای برای ایمونوتراپی بیماری های بدخیم دارند همچنین  اولین انواع این کلاس دارویی جدید هم اکنون به مرحله کارازمایی بالینی رسیده است.اما همه جنبه های عملکردی آن باید به خوبی شناخته شود.چندین مطالعه تایید کرده اند که در هردو محیط invivo و invitro  سلول های T اجرایی CD4+  و CD8+  میتوانند توسط  Bispecific Ab ها بر علیه سلول های توموری فعال و یا به سمت آنها جهت دار

شوند(3).

 

 

از انواع Bispecific Ab ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

a.    anti-CD3 x anti-tumor bispecific antibodies

b.    CD33/CD3-bispecific BiTE antibody(1)

c.    anti-VEGFR2/anti-CD3 bispecific single-chain antibody(4)

d.    bispecific anticarcinoembryonic antigen CEA X  anti-di-diethylenetriaminepentaacetic acid F(ab')2 antibody.(5)

e.    F(ab')2 Her2/neu x CD3 bsAb(6)

f.      anti-RCCxanti-DTIn-1 antibody(7)

g.    Bispecific F(ab')2 fragments recognizing both human thyroid-stimulating hormone (TSH) and alkaline phosphatase (ALP) (8)

h.    And…

 

تاکنون Bispecific Ab در مدل های موشی به طور موفق مورد استفاده قرار گرفته اند. علاوه بر آن در اولین کارازمایی بالینی سهولت و سودمنی این استراتژی در درمان تومور و سرطان مورد ازمایش قرار گرفته اما ما هنوز این اگاهی را نداریم که آیا  با این روش درمانی با  فعال شدنTreg[1]  شاهد تنظیم منفی و کاهش پاسخ ایمنی خواهیم بود یا نه (39).

اما با این وجود نیز اگر بتوان از Bispecific Ab برای فعال کردن Treg هم استفاده کرد دریچه جدیدی برای درمان بیماری های التهابی مزمن،یا درمان بیماری های خود ایمن،یا حتی پیوند ها که آنجا نیز به کاهش پاسخ سیستم ایمنی نیاز داریم،گشوده خواهد شد(3).

در سال های گذشته بشر Bispecific Ab  زیادی را با روش نوترکیب تولید کرده است که این آنتی بادی ها باعث جهت دار شدن[2] سلول های موثر سیتم ایمنی بر علیه سلول های توموری شده است(6).

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (1.1)بر گرفته از کتاب  Bispecific Antibodies:Development and current perspective میباشد و که در آن  انواعی از BsAb  ها را ذکر شده و به نظر جدول جالبی میرسد.



[1] regulatory T cells

[2] redirect

نظرات 1 + ارسال نظر
ارشد ایمونولوژی دوشنبه 17 فروردین 1394 ساعت 20:08

مرسی مفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد